Subject: FW: Vastus pöördumisele
From: "Triin Idavain" <[email-masked]>
To: "SiM info" <[email-masked]>
Date: Mon, 28 Jul 2025 08:57:17 +0300

From: Liisa Surva <[email-masked]>
Sent: Monday, July 28, 2025 7:33 AM
To: [email-masked]; [email-masked]
Cc: Triin Idavain <[email-masked]>; PÄA Riigihange 
<[email-masked]>; [email-masked]
Subject: Vastus pöördumisele

Meridein OÜ

Lugupeetud Nemo Vunk

Mõiste „parim hind“ tähendab riigihangete kontekstis siiski madalaimat 
maksumuse numbrit, „parima hinna ja kvaliteedi suhe“ võib endas sisaldada 
nii hinna kui kvaliteedi kriteeriumeid ja selliselt suunab hankima ka kehtiv 
riigihangete seadus (RHS). Samas, nagu ka eelmises kirjas selgitasime, siis 
juhul kui muud kvaliteediga soetud tingimused on hanketingimustes 
kohustuslikuna paigas, ei pruugi hankijal alati olla muud hinnata kui vaid 
maksumust. Kui see on nii, siis RHSi kohaselt on vastavaks tunnistatud 
pakkumuste seast eduka pakkumuse valik hinna alusel põhimõtteliselt lubatav.

Sellega külgnevalt toome näite, et kohustuslik kvaliteedi tingimus (olgu ta 
tehnilise kirjelduse, lepingu täitmise vms tingimus) võib mõnikord isegi 
enam vastata hankija vajadusele. Seda just oma kohustusliku iseloomu tõttu. 
Kui mõni kvaliteediga seotud tingimus on sätestatud hindamiskriteeriumina, 
siis ei ole see oma olemuselt pakkujale täitmiseks kohustuslik (s.t 
vastavaks tunnistamise eeldus) vaid n-ö vabatahtlik – s.t see on midagi, 
mille täitmise/olemasolu puhul pakkumus saab väärtuspunkte. Kuivõrd edukaks 
osutub aga pakkumus, millele on hindamiskriteeriumite peale kokku omistatud 
suurim väärtuspunktide arv, siis ei pruugi selline lähenemine tagada kõiki 
kvaliteediga seotud kriteeriumite täitmist.

Seega, antud näite varal kokkuvõtvalt – hanketingimuste disainimine on 
keerukas ja nüanssiderohke, olles hankija pädevuses, kes tingimuste 
väljatöötamisel peab kahtlemata lähtuma RHSist, kuid arvestama ka enda 
vajadusi. Sestap ongi hanketingimuste selgitamine, miks mõni tingimus on 
just selline nagu ta on, hankija pädevuses.

Teie e-kirjas esitatud palve on suuremas osas seotud pakkumuste vastavuse 
kontrollimisega. RHSi kohaselt on riigihankes sellise toimingu tegemise 
õigus ja kohustus hankijal.

Pakkumuste vastavuse kontrolli reguleerib RHS § 114, mille lõike 1 kohaselt 
hankija kontrollib /…/ pakkumuste vastavust riigihanke alusdokumentides 
esitatud tingimustele ning teeb põhjendatud kirjaliku otsuse pakkumuste 
vastavaks tunnistamise või tagasilükkamise kohta. Lõike 2 kohaselt lükkab 
hankija pakkumuse tagasi, kui see ei vasta riigihanke alusdokumentides 
esitatud tingimustele /…/. Hankija võib tunnistada pakkumuse vastavaks, kui 
selles ei esine sisulisi kõrvalekaldeid riigihanke alusdokumentides 
nimetatud tingimustest.

Kui hankija aga leiab, et mõne riigihankes vastavaks tunnistatud pakkumuse 
maksumus on hankelepingu eset arvestades põhjendamatult madal, lähtub ta RHS 
§-s 115 toodud regulatsioonist.

Kuivõrd Teie päring ja selles esitatud küsimused puudutavad konkreetset 
Päästeameti droonide ostmise riigihanget (RH nr 294984), siis lisame vastuse 
teadmiseks ka Päästeametile, kes teostab riigihankes hankijale ettenähtud 
toiminguid, sh pakkumuste suhtes riigihanke tingimustele vastavuse 
kontrolli. Riigihangete registri andmetel on ka Teie ettevõte viidatud 
riigihankes pakkumuse esitanud ettevõtja. Hankija teavitab Teid kui pakkujat 
kõikidest riigihankes tehtud otsustest RHSis sätestatud korras.

Lugupidamisega

Liisa Surva
osakonnajuhataja
Õigusosakond

Siseministeerium

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

+372 5853 9459
 <https://www.siseministeerium.ee/> 
<http://www.facebook.com/siseministeerium> 
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, July 21, 2025 12:41 PM
To: SiM info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
'Heiko Mändla' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Triin Idavain <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Vastus pöördumisele

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Lugupeetud Liisa ja Triin.

Täname tagasiside eest. Mõistame, et riigihangete eesmärk on tagada 
konkurents ja maksumaksja raha otstarbekas kasutus. Samas soovime rõhutada, 
et „parim hind“ ei tähenda automaatselt madalaimat numbrit, vaid kokkuvõttes 
parimat lahendust hinna ja kvaliteedi suhtes – nagu seda võimaldavad ka 
Euroopa Liidu ja Eesti riigihangete reeglid (§ 116 lg 1 ja 2 Riigihangete 
seadusest).

Oluline on teha vahet hinnakonkurentsil ja hinnadumpingul. Euroopa Liidu 
õiguses on selgelt lubatud vältida pakkumisi, mis ei kata ettevõtte 
tavapäraseid kulusid, ei taga teenuse kvaliteeti ega ole majanduslikult 
põhjendatud (vt EL Kohtu praktika nt C-285/99, C-599/10).

Meie etteheide ei ole konkurentsi vastu – vastupidi, me toetame ausat ja 
sisulist konkurentsi, mis:tagab garantii ja järelteeninduse;

annab kindlustunnet hankijale ja lõppkasutajale.

*	loob töökohti;
*

Kahjuks pole kõnealusel pakkumisel (Market Group OÜ)

*	kohalikke spetsialiste ega tehnilist tuge;
*	DJI Enterprise varu ega ametlikku teenindusõigust;
*	suutlikkust vastutada lahenduse käideldavuse või hoolduse eest.

Meie küsimus on: kas valitud partner suudab reaalselt tagada DJI Enterprise 
seadmete töökindluse ja toe kogu elutsükli jooksul?

EL ei keela hangetes kvaliteedikriteeriumide kasutamist – vastupidi, EL 
suunab liikmesriike rohkem väärtustama lahenduse terviklikkust, mitte ainult 
madalaimat hinda. EL Komisjoni juhised (COM(2017) 572) soovitavad kasutada 
MEAT (most economically advantageous tender) lähenemist, mitte pelgalt 
hind-põhist valikut.

  _____

Kokkuvõttes palume:

*	hinnata, kas valitud partner suudab tegelikult täita hanke tehnilisi ja 
kvaliteedinõudeid;
*	kas tooted ja pakkumine on vastavuses.
*	arvesse võtta teenuse ja hoolduse olemasolu;
*	mitte võrdsustada madalaimat hinda „parima pakkumisega“, kui see ei taga 
stabiilsust ja töökindlust.

Soovime koostöös tagada parima tulemuse – nii hinna, kvaliteedi kui ka 
vastutuse osas.

Parimate soovidega / Best Regards

Nemo Vunk

Meridein OÜ | CEO

Mobile: +372 56602728

E-Mail: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.droon.ee <http://www.droon.ee/>
www.dronai.lt <http://www.dronai.lt/>
www.droni.lv <http://www.droni.lv/>

From: SiM info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, July 15, 2025 3:22 PM
To: Meridein OÜ <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vastus pöördumisele

SISEMINISTEERIUM

Teile on saadetud Siseministeeriumi dokumendihaldussüsteemi DELTA kaudu 
dokument "Vastus pöördumisele", mis on registreeritud 15.07.2025 numbriga 
2-1/464-2.

Kontaktinfo

E-N 8.00-16.45, R 8.00-15.30
aadress: Pikk 61, 15065 Tallinn
e-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
telefon: 612 5024